Varje fastighet disponerar en garageplats, som är låsbar och utrustad med el och timer för bilvärmare. Var och en måste se till att den egna garageporten är ordentligt låst när man lämnar garaget. En olåst eller öppen port medför att det är fritt fram att komma åt ett flertal bilar i samma garagelänga. Hjälp till att hålla tjuvarna utanför. Den förbättrade belysningen ska förhoppningsvis göra det mindre lockande för obehöriga att vistas i garagen, det gäller framförallt det nedre garageplanet.
Allt är inte lämpligt eller tillåtet att förvara i sitt radgarage (så benämns de garage vi har i undre planet). Läs här vad Södertörns brandskyddet anser genom hänvisa oss till detta dokument.
El- och laddhybrider kan för närvarande inte erbjudas inkoppling till föreningens befintliga nät, främst av juridiska skäl, men också av tekniska- och elsäkerhetsskäl. Samt att man ska betala sin egen förbrukningskostnad när man laddar.
I dagsläget säger därför styrelsen nej till att få ansluta laddbara bilar i garaget.
Men det ska det snart bli ändring på. Under december 2024 ska det bli möjligt för en garageinnehavare att köpa och ansluta en billaddare till föreningens förstärkta elnät för detta ändamål. Elnätet är installerat och inkopplingsboxar för själva laddarna finns fördelat på väggarna hos garageplatserna.
Elnätet är ett Zaptec system med lastbalanserad styrning, mätning och debitering av förbrukning. Enbart Zaptec Pro laddare får kopplas in på detta nät. Ett regelverk (avtal) för hur detta ska gå till och för ansvar och skötsel håller på att tas fram av styrelsen och granskas av jurist.
Elnätet har betalats av föreningen medan varje garageinnehavare får själv betala för sin laddbox och dess inkoppling och integrering i systemet samt del av dess kommunikationskostnader till "Zaptec-molnet" (ett enkelt billigt mobildataabonnemang).
Under september har intresseförfrågan gått ut till fastighetsägarna. Resultatet kommer att meddelas företaget Elektro Union som levererar, installerar och integrerar laddarna i nätet. Föreningen kommer inte vara en part i inköpen av laddare, varje sådan är en affär mellan fastighetsägare och leverantör.
Villkoret för att få ansluta sin laddare är att fastighetsägare undertecknar avtalet som nämns ovan.
2025-01-09
Sammanlagt fick styrelsen in 35 st. påskrivna nyttjanderättsavtal. En lista med komplett information av dessa fastighetsägare har därefter lämnats in till Elektro Union. Under vecka 2502 börjar Elektro Union mejla ut avtal till dessa fastighetsägare och veckan efter, 2503 börjar efter avisering, de första laddboxarna att monteras och integreras i Zaptec-systemet i utpekade garage i undre planet. Före månadens slut är troligtvis samtliga laddboxar inkopplade.
Laddboxar, laddning, debitering och fakturering
Här publiceras aktuell information som relaterar till ovanstående rubrik:
På övre garageplanet finns spolplattan för biltvätt och dylikt. I ett låsbart skåp finns vatten och slang med munstycke. Bredvid skåpet finns ett el-uttag. En timer för el-uttaget finns på väggen till vänster (sett utifrån framför dörren) inne i grovsoprummet. El-uttaget är av säkerhetsskäl utrustat med jordfelsbrytare. Vattnet till spolplattan stängs av när det börjar bli ihållande minusgrader. Samtidigt byts skyltningen ut så det framgår att nu gäller enbart parkering.
Underlätta alltid passage från undre planet via trappan genom att orientera bilen närmare buskarna.
Från och med 1 mars 2018 gäller ändrade parkeringsregler inom Alskäret. Alla markerade platser avgiftsbeläggs dygnet runt och övervakas av parkeringsbolaget Aimo Park. Med alla platser syftas på två st. på uppfarten till övre parkeringsplanet, handikapplatsen, biltvättplatsen, 16 platser på övre garageplanet, samt två platser nära infarten till nedre garageplanet. Avgiften kan erläggas via appen Aimo, (se skyltningen vilka appar och områdeskoder som gäller), eller med kort i Västerbris automat vid deras garage en bit ner i backen. Biljetten gäller även hos oss och ska läggas synlig genom framrutan.
Varje fastighetsägare i Alskäret är berättigad till ett st Boendetillstånd. När det ligger synligt igenom bilens framruta kan man använda områdeskod för boende och därmed få en lägre parkeringsavgift, för närvarande 2 kr/h, maximalt 20 kr/dygn plus serviceavgift. Övriga som parkerar ska använda områdeskod för besökare. I apparna framgår vilka områdeskoder som respektive app använder (alternativt har val mellan "Boende" respektive "Besökare" i en nedfällbar meny.
Detta informationsdokument beskriver det nya regelverket.
Utnyttja det egna garaget vid parkering så att inte våra gäster tvingas ut på gatan där det är ett generellt parkeringsförbud som övervakas av kommunen. Undantaget är en kortare sträcka längs garageanläggningen. Där är det dock städdag på onsdagar mellan kl. 08-16 då p-förbud råder även där. På övre garageplanet finns 17 st. parkeringsplatser för våra gäster och dessa räcker inte till om vi själva parkerar där. Parkera inte heller på garageinfarterna och i vändplan, där det för övrigt råder stoppförbud.
Föreningsstämman 2015-03-23 beslöt att bilar med status körförbud får vara uppställda maximalt tre månader på någon av föreningens gemensamma parkeringsytor.
Biltvättplatsen
På vår biltvättplats är det godkänt att parkera från kväll och över natten under den period då anslag och skylt visar att tvättfunktionen är aktiverad. Men under dagtid ska bilen vara borta. Detta är särskilt viktigt på helgerna då vårt folk är lediga. Var vänlig respektera detta. Parkeringsbolaget kan utfärda kontrollavgift vid överträdelse.
Tvättplatsen ingår från 1 mars 2018 i Aimo Parks övervakningsuppdrag. Under tiden som en bil tvättas krävs ingen parkeringsavgift. Det är Aimo Park som avgör om "tvättaktivitet" pågår. Att parkera och snabbt avlägsna sig för att hämta sina tvättgrejor är tillrådligt. Alternativt parkera, ta fram slangen, blöta ned bilen och sedan gå och hämta prylarna är troligen ännu klokare.
När vattnet på biltvättplatsen är avstängt vintertid är parkeringen tillåten dygnet runt. Då byts tvättskylten mot en P-skylt och de generella parkeringsreglerna med avgift tar vid.
Östra Orminge är byggt med tanke på att fordonstrafik och boende ska vara separerade så långt som möjligt. Barnen rör sig därför ganska fritt i området och över tillfartsvägarna, glöm inte det. Inne på gårdarna och på parkvägarna skall fordonstrafik undvikas. Det är att rekommendera att hantverkare inte parkerar inne på gården. Köra in och lasta ur de verktyg som behövs är ok, men när det är avklarat bör bilen ställas på gästparkeringen.
Styrelsen har under hösten 2016 låtit göra en enkät för att ta reda på hur många bilar det finns i föreningen och hur det matchar tillgängliga uppställningsplatser. Resultatet av undersökningen har bearbetats vidare av styrelsen och åtgärder har införts under 2017 och 2018.